TM-köparens roll i branschens dåliga rykte

Jag fick för en tid sedan en förfrågan av en kontakt som vill vara anonym att publicera en text som hen skrivit som relativt erfaren callcenterägare om sina frustrationer på TM-köpare. Här kommer texten oredigerad och ocensurerad sånär som på svärord. Mina tankar om texten finner ni efter dess slut.

Är ni en av dem? Dra åt he***te!

Pratade idag med Telemarketing-jesus och samtalsämnet föll in på uppdragsgivare i TM-branschen. Kul eller hur? Delaccept.

Visste ni att stora välkända uppdragsgivare hade ersättningsmål om 320kr exkl. moms i timmen för 18 ÅR SEDAN, alltså 1999?

Telemarketingbranschen måste vara den bransch som blivit mest utnyttjad av uppdragsgivare i modern tid. För idag 2017 har inget förändrats, kanske till och med att det har förvärrats och att ersättningen i vissa fall minskat jämfört med år 1999. Uppdragsgivare vill fortfarande bara betala per order eller låg timpeng i kombination med rörlig ersättning. Och så får vi inte glömma avdraget för ånger såklart. ”Vänta nu, det där var ett fulsälj… Då blir det VITE! Här kommer ni inte undan”.

Vem vet? Kanske är det bara jag och några drömmare kvar som tror att telemarketing någonsin kommer betraktas av allmänheten som en seriös bransch, där man precis som i exempelvis bemanningsbranschen vet att det kostar mellan 280-400kr i timmen för personal till ”okvalificerade” jobb, oavsett bra eller dåligt utfört arbete (citationstecken runt okvalificerade för att telefonförsäljare ej borde räknas dit).

Är det bara jag, eller är det inte ett konstigt fenomen att uppdragsgivare i många fall värderar sin inhyrda städpersonal högre än sin säljstyrka (de som faktiskt bygger upp företagets inkomster)? Och hur vore det om man applicerade samma prestationstänk på den personalen?

Ersättningsstege lokalvård
Torkat bord 10 kr provision, med ånger för fläckar
Dammsugning 10kr kvadratmetern, med ånger för damm-rester
Putsat fönster 40kr, med ånger för fläckar
Osv….

Tokigt eller hur? Delaccept igen (nu är du verkligen med, så snart blir det avslut).

Så varför jobbar inte TM-uppköpare på samma sätt mot TM som när de köper in ”vardagstjänster”? Varför betalar man inte bara 350-400kr exkl. moms rakt av och sätter krav på leverantören? Precis på samma sätt som man ställer krav på att det ska vara rent när städfirman har städat klart? Och precis på samma sätt byter man ut städbolaget om man inte längre är nöjd med de tjänster de tillhandahåller, alternativt plockar bort just den städaren som gjort det dåliga jobbet?

F*n vet jag… Men kanske är det så att det nuvarande tänket är så djupt rotat att det tillslut har blivit en självklarhet. Eller så är det helt enkelt en kategori företag som tycker om att sätta uppdragstagare i misär. Jag saknar statistik, men man kan undra hur många egenföretagare som har försatt sina callcenter i konkurs och således straffats privat för att ha sålt för dessa uppdragsgivares räkning? Listan kan säkerligen göras lång.

Avslut
Så allt jag behöver för att sälja era tjänster med kvalitet och bravur är minst 350 kr i timmen och en kravspec. Har ni en sådan? Eller räknar ni bara på vad en order får kosta och inte på vad den är värd och på den moraliska aspekten när ni köper nya kunder?

Så…
Fråga er själva, vilken TM-köpare är vi? Den som köper på andras bekostnad och vill betala bara för resultat men inte för värdet, eller den som vill skapa förutsättningar för båda parter på lång sikt och samtidigt bidra till att rädda en viktig bransch? ”

Efter att själv ha läst igenom detta ”manifest” så var det mycket blandade känslor och tankar: ”Kan man verkligen hårdra det så? Kan man göra sådana liknelser? Kan jag ens publicera detta?” osv. Efter att ha kontemplerat ett par veckor nu så blev det mer och mer självklart att även om denna text kan väcka anstöt så måste skribentens tystade röst få bli hörd. Sedan vet jag att det på samma sätt som det finns mer eller mindre seriösa TM-bolag så finns det mer eller mindre seriösa TM-köpare, men samtliga har en roll i den problematik som finns inom telemarketing.

Jag tror mig nämligen själv förstå vart skribenten kommer ifrån. Jag vill inte göra något riktigt ställningstagande i frågan mer än att jag tror det krävs mer än regleringar på TM-bolagen själva för att folk skall börja se branschen i nytt ljus. Jag har kunder som går på knäna pga. låg ersättning trots att de gör ett kanonjobb och jag vet många som kursat av samma anledning. Därför valde jag att publicera detta, för att belysa att TM-myntet har fler sidor än fulsäljare och låga löner. För att slå ett slag för branschen vi verkar inom, tror på och älskar. Vi måste någonstans reda ut orsak och verkan och alla kausala samband, och inte stirra oss blinda på det som rapporteras i media.

Vad är din synpunkt?

Ring mig på 0739865828, maila på hugo@alphapartner.se eller lägg till mig på LinkedIn så diskuterar jag gärna!

Hugo Öhman

Key Account Manager – Europe